29 august 2011

Tilbake til Biscaya

Sør for Bretagnes "tre fingrer" begynner Biscaya bukten. Mange seilere som skal sørover velger å krysse hele bukta ute på dypt vann hvor bølger og strømmer skaper mindre uro i tilfelle dårlig vær. For vår del gikk ferden langs kysten i den nordlige del av bukta da vi skaulle til Les Sables d'Olonne hvor Alubat verftet ligger. Her var planen å få Fulmar på land for stell av undervannsskorget etc.

Vi fikk noen fine dager med god vind og bra vær, helt utrolig! Fra Camaret passerte vi Raz de Sein med tordenskyer rundt oss, men aldri over og i løpet av ettermiddagen klarnet det opp samtidig som vi fikk delfiner som danset en god stund foran baugen. Ved kveldningen rundet vi sørmerket ved Eckmühl fyr og seilet inn i Benodétbukta hvor vi ankret opp utenfor byen Benodét. Her var det fest og vi satt i cockpit og hørte på livemusikk halve natta. Neste dag fortsat vi til øya Belle Ile - den vakre øya. Og slik navnet antyder er her meget vakkert. Port Sauzon på nordspissen av øya er en virkelig perle.

Vi fortsatte deretter mot Ile de Yeu som vi besøkte sist vi var her. Denne gang kom vi inn i godvær, i lys og på riktig tidevann. Her fikk vi et par knallfine dager. Vi avsluttede denne del av seilasen med sjarmøretappen på 27nm inn til Les Sables. Fulmar fikk vi på land dagen etter - så enkelt!