28 september 2011

Galicien

Neste dag, den 23. som er Solfrids bursdag gikkvi sørover mot Bayona. Men det var så innmari mye fiskebruk og så vi valgte å gå inn til Camarinas like nord for Cabo Finisterre - enden på den gamle verden. Vind hadde vi uansett ikke mye av, vi fikk seilt noen timer men ellers ble det en god del motorseiling. Vi ankom Camarinas i mørkeret og endte opp med å ligge i havna selv om vi planlagt å ankre. Pyser. Camarinas er en koselig liten fiskerlandsby. Vi ble her hele 3 netter da det ble sydlige vinder hele helgen. Men det gjorde ikke noe, vi koste oss og slappet. Sol er litt forkjøla og jeg er lat, så det var deilig. Både Perle og Emma var her så det ble mye båtsnakk.















Vi feriet også Solfrids bursdagsdag med bla. blekksprut og andre lokale...delikatesser...









Mandag morgen dro vi sørover mot Bayona. ca 75 sjømil og en laang dag. Vi startet grytidlig for å kommer frem i solnedgang. Omtrent 1 timme ut i mørker og dønning klarte jeg, litt nyvåken og i ulltøffler, å finne på å klatre opp på targabøylen for å fikse litt med Karlsson, og deretter stupe på hodet ned i cockpit. It seemed like a good idea at the time.... Vel konsekvensen ble masse blod og noen regler jeg ikke tenker gjengi her. Heldigvis hadde jeg en tykk lue på hodet som tok en del av støyten. Men det ble likevel et bra kutt og noe for skredderen å fikse. Vi fortsatte sørover et par timer og gikk så inn til Porto Finisterre. Det var i grunn en bra ting at jeg trynte for her var det kjempefint. Vi fant etter litt spørring sykestuen og de hadde nok ikke sydd noen på en stund for de tok 2 legere ca 30min å finne frem nål og tråd. De snakket ikke engelsk og jeg snakker jo ikke akkurat flytende spansk, i tillegg fikk jeg en papirduk over ansiktet så jeg ikke kunne se om de prøvde å kommunisere med meg eller snakke med hverandre. Men det gikk fint likevel. 7 stygn og et glansbilde ble det.









Etter pitstop Finisterre fortsatte vi sørover. Mot kvelden var vi så trette og det var fortsatt et langt stykke igjen til Bayona så vi valgte å ligge for anker i en vik ved San Vincente. Deilig å ligge nedpå å bli vugged til sømns av dønningen.



Neste dag gikk vi de siste 25 sjømilene for motor i sol ned til Bayona. Denne delen av Spania er kjempeflott, fjorder og fjell (eller små fjell i hvertfall). Ligner nesten på norge untatt at temperaturen er "noe" høyere. i Bayona lå Noatun så det ble enda en kveld med rødvin i cockpit.

Ingen kommentarer: